Vad innebär Volvo Selekt-garantin?
Volvo Selekt-garantin ingår utan extra kostnad och innebär att bilen har genomgått omfattande kontroller enligt Volvo Begagnat Standard. En begagnad bil med låga mil och som är 6 månader gammal bedöms hårdare än en bil som är 4 år gammal med mer mil på mätaren. Dock är alltid kraven högre på en Volvo Selekt-bil än en vanlig begagnad bil med samma ålder och miltal.
Hur fungerar ett garantiärende?
Köparen skall kontakta valfri auktoriserad Volvohandlare omedelbart köparen upptäcker ett fel på den köpta bilen. I normalfallet inom 14 dagar efter att felet upptäckts.
Volvohandlaren förbinder sig att hjälpa till med fel inom skälig tid efter reklamation och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Vid bestämmande av vad som är skälig tid tas bland annat hänsyn till köparens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet och den tidpunkt då köparen ställt bilen till Volvohandlarens förfogande.
När börjar garantin gälla?
Den börjar gälla från den leveransdag som finns angivet på det Volvo Selekt-certifikat du får av din Volvohandlare. Volvo Selekt-garantin gäller enbart för dig som finns angiven på certifikatet. Det innebär att du inte kan överlåta garantin till en annan ägare av bilen eller exportera bilen till att annat land. Har du inte ett Volvo Selekt-certifikat kan du alltid vända dig till din Volvohandlare för att ett utskrivet.
Hur länge gäller garantin?
Volvo Selekt garantin gäller för bilar som vid köptillfället är yngre än fem år och som körts mindre än 10 000 mil räknat från första registreringsdatum i Transportstyrelsens Vägtrafikregister (VTR). Om detta krav är uppfyllt gäller garantin så länge som övriga krav är uppfyllda. För våra premiumbilar med en ålder under 12 månader vid inköpstillfället gäller garantin i 24 månader och du kan köra bilen till att mätarställningen i bilen når 13 000 mil. För våra bilar med en ålder mellan 12 månader upp till 5 år, gäller garantin i 24 månader eller 3000 mil efter leveransdatum.
Viktigt är att service är gjord enligt serviceplan och hos en svensk auktoriserad Volvoåterförsäljare.
Säljande Volvoåterförsäljare svarar för fel som föreligger redan vid leveransen och för fel som uppkommer i upp till 30 dagar efter leverans. Om fel uppkommer efter 30 dagar, kan du som kund vända dig till vilken svensk auktoriserad Volvohandlare som helst för att få hjälp. Volvo Selekt garantin täcker de fel som du som kund inte kan påverka att de uppkommer via normal körning på samma sätt som om det vore en ny bil du har köpt.
Vad täcker inte garantin?
En Selektbil är begagnad och kan därmed ha visst normalt slitage efter mil och ålder baserat på Volvo Begagnad Standard. Volvo Selekt-garantin ska ses som en fortsättning av nybilsgarantin och inte en omstart. Selektgarantin täcker till exempel inte:
- Om bilen inte skötts enligt föreskrifterna i instruktionsbok eller servicehäfte
- Om bilen förändrats med hjälp av annat tillbehör än Volvo Original
- Om bilen använts vid tävlingskörning eller medvetet överbelastats
- Om bilen har använts som exempelvis bud-, taxi-, hyr- eller trafikskolebil
- Om bilen varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre åverkan
- Om bilen vanvårdats enligt Volvo Begagnat Standards skötselguide för onormalt slitage efter bilens ålder/miltal
- Att reparation eller service utförts av annan än auktoriserad Volvoverkstad
- Att annan än Volvo originalreservdel monterats
- Förbrukningsdetaljer och slitagedelar som bromsbelägg, bromsskivor, batterier, torkarblad, lampor, däck osv
- Justering eller uppsmörjning
- Bärgning eller hyrbil
Vilka bilar gäller inte garantin för?
Bilar som används i yrkesmässig trafik, till exempel: taxi, hyrbil, trafikskolebil eller budbil.
Om jag har fler frågor kring Volvo Selekt?
Varje Volvo Selekt-återförsäljare har en utsedd person som är Selekt-ansvarig. Vid eventuella frågor eller oklarheter kring Volvo Selekt kan du alltid vända dig dit för att få hjälp med ditt ärende.
Hur vet jag att min bil lever upp till kraven för en Volvo Selekt?
Vi går igenom minst 100 punkter på varje bil i vår Volvo Selekt-kontroll. Varje bil bedöms efter ålder och miltal enligt Volvo Begagnat Standard. Varje Volvohandlare har utbildats i vilka krav som ställs på varje Volvo Selekt-bil. Det är därför Volvohandlaren som ska se till att varje bil lever upp till de krav som ställs innan man sätter en bil som Selekt-bil till försäljning. Volvohandlarens servicepersonal undersöker bilen noggrant invändigt och utvändigt. Allt för att säkerställa en trygg begagnat affär för dig som kund.
Vad går Servicepersonalen igenom vid kontroll och certifiering?
Några av de huvudpunkter som kontrolleras är bland annat:
- Motor och växellåda
- Avgassystem och avgasrening
- Bromsar och däck
- Belysning och lampor
- Inredning och klädsel
- Kaross
- Kontroll av bilen fullt upphissad
- Service enligt serviceplan
- Stämplar i serviceboken
Vad innebär min bytesrätt?
När du köper en Volvo Selekt-bil så ingår alltid 30 dagars bytesrätt. Det innebär att du inom 30 dagar från att din levererats, har möjlighet att byta till en annan Selekt-certifierad bil hos samma Volvohandlare.
Hur gör jag om jag vill utnyttja bytesrätten?
Om du vill byta din Selekt-bil kontaktar du den Volvohandlare du köpte din bil hos för att komma överens om en mötestid. Vid det mötet går du och säljaren gemensamt igenom bilens skick för att säkerställa att bilen är i samma skick som när den köptes. Säljaren gör sedan en bedömning av kostnaderna för att återställa bilen till ursprungligt skick. Det kan handla om kostnader för tvätt, puts, demontering av eventuella tillbehör och så vidare. Om bilen har körts onormalt många mil kan även en milkostnad tillkomma. Vid ett finansieringsavtal för bilköpet kan det också tillkomma en administrativ kostnad för att bryta avtalet och teckna ett nytt.
När du och säljaren är överens om kostnaderna för återställandet kan bytet genomföras. Du kan då byta till en annan Volvo Selekt-bil som finns i Volvohandlarens lager.
När och hur bör jag serva min Volvo Selekt-bil?
Det är alltid viktigt att följa serviceplanen när man äger en Volvo Selekt-bil. Gör man inte det kan det innebära att Selekt-garantin inte gäller.
Det bästa och enklaste för dig som kund är att skaffa ett serviceavtal hos din auktoriserade Volvohandlare. På så sätt ser du alltid till att serva din bil i tid. Du säkerställer också att personalen som jobbar med din bil har rätt utbildning och kunskap samt att Volvo originaldelar används. Allt för att värdet på din bil ska vara så högt som möjligt den dag du vill byta till en ny Volvo Selekt-bil.
Vad ska jag tänka på när jag ska resa med min bil?
Kontrollera alltid skicket på din bil inför en bilresa:
- Däcktryck/däckmönster
- Bromsar
- Torkarblad och spolarvätska
- Oljenivåer
- Planerar du att köra långt under din bilresa kan det bli dags för att serva din bil innan resan
Vissa saker är svåra att kontrollera själv, kontakta din Personliga Service Tekniker för vidare hjälp.
Vad gäller när jag ska köra utomlands?
Skall du åka utomlands med din bil är det viktigt att ta reda på vad just de länder som du skall köra i har för regler, bland annat kräver vissa länder ett så kallat Grönt kort.
Skulle något hända med bilen i utlandet så trycker du på Volvo On Call-knappen för vidare hjälp till närmaste Volvoauktoriserade verkstad. Där betalar du för verkstadsbesöket och tar med dig ditt kvittot till din Volvohandlare när du kommer tillbaka till Sverige, för vidare info kontakta din Volvohandlare.
Hur sköter jag om min bil på bästa sätt?
För att få tips om hur du tar hand om din Volvobil på bästa sätt kan du kontakta din Volvohandlare och få en skötselguide som följer Volvo Begagnat Standard. Skötselguiden visar vad Volvohandlaren förväntar sig av din bil vid ett eventuellt inbyte, baserat på bilens miltal och ålder. Om man sköter bilen efter skötselguiden säkerställer det att du som kund får ett bra inbytespris när du vill byta till en annan Volvo Selekt-bil.
Vad gör jag om jag råkar ut för en olycka med bilen?
Om olyckan är framme så är det viktigt att du får rätt hjälp så snabbt som möjligt. Är din bil utrustad med Volvo On Call kommer bilen signalera att en olycka har skett. Då kommer Volvo On Call ringa upp bilen för att höra vad du behöver för hjälp. Skulle ingen svara i bilen, skickas automatiskt räddningstjänst till bilens position.
Skulle det vara ett mindre fel med bilen, till exempel punktering, kommer inte Volvo On Call ringa upp automatiskt. För att få hjälp trycker du på Volvo On Call-knappen och kontaktas då av Volvo On Calls helpdesk.
När du och dina medpassagerare fått rätt hjälp är det även viktigt att bilen får rätt hjälp av en Volvoauktoriserad verkstad och eventuella försäkringsärenden måste anmälas inom 30 dagar från olycka.